Control+ sau minus?

Iată că a sosit din nou momentul să discutăm despre motoare și motorizări! Unul dintre cele mai mari hobby-uri anexe universului LEGO este acela de a pune motoare, baterii și lumini în aproape tot ce îți cade în mână. Astăzi oferta de motorizări este mai diversă decât oricând, și se pare că LEGO este pe calea cea bună când vine vorba de a controla toate minunățiile pe care le poți motoriza.

Am discutat într-un articol precedent despre diferențele dintre LEGO Power Functions și LEGO Powered Up dacă vă interesează acest subiect, dar astăzi e rândul aplicației Control+. Vom explora capabilitățile, limitările și locul ei în marea familie de tehnologie LEGO, începând cu modul în care se aplică la mașina teleghidată LEGO 42099 4×4 X-treme Offroader, urmând să discutăm și despre mult mai complexul excavator LEGO 42100 Liebherr R 9800 într-un articol viitor.

LEGO CONTROL+

Înainte, însă, o precizare importantă: aplicațiile LEGO evoluează mereu, sunt actualizate, îmbunătățite, extinse etc. Unele din informațiile pe care le găsiți aici s-ar putea să nu mai fie adevărate peste o săptămână sau o lună sau un an. Priviți acest articol ca pe o explorare a sistemului Control+ așa cum este el în acest moment. Sunteți gata? Hai să-i dăm drumul.

Sistemul Control+ este alcătuit din 2 părți, și le vom discuta separat:

  • Componente noi: motoare și Smart Hub
  • Aplicația Control+

Componentele noi LEGO Control+

În setul 42099 avem următoarele componente:

  • 2 motoare XL
  • 1 motor L
  • 1 SmartHub

Comparativ, noile motoare au multe avantaje:

1. Au muuuuult mai multe orificii pentru pini LEGO Technic, ceea ce înseamnă că pot fi integrate mult mai bine în construcții, ba chiar pot fi folosite ca structură de rezistență. Motorul XL 8882 Power Functions spre exemplu nu avea puncte de conexiune decât pe fața de lucru a motorului. Fiind și greu, adesea putea să atârne urât de construcții, punânt stres în plus pe axul de transmisie.

2. Cablurile de conexiune sunt mai lungi. Motoarele Power Functions au cablu de 20 cm. Cele noi sunt de 30 de cm.

3. Un avantaj pe care l-am mai menționat de nenumărate ori: raza de acțiune. Power Functions suferă de nenumărate interferențe de la căldură/lumină precum și rază de acțiune cât strănută un șoricel. Sistemul nou prin Bluetooth merge și prin pereți la distanțe de peste 20 de metri. Alte cuvinte sunt de prisos.

4. Cel mai semnificativ avantaj după părerea mea este acela că motoarele noi pot funcționa și în regim de motor normal și în regim de servo. Sistemul are integrată detectarea unghiului de rotație, ceea ce înseamnă că avem control extrem de precis asupra felului în care funcționează motoarele. E un avantaj enorm care va schimba complet modul în care sunt gândite construcțiile noastre de acum înainte. Adio servomotor ciudat cu rotație limitată, nu ne va fi dor de tine!

5. Un avantaj minor dar foarte convenabil este acela că bateriile din SmartHub pot fi scoase fără a apela la o șurubelniță. Asta în sine nu ar fi mare lucru, având în vedere că același lucru e posibil și la Cutia de Baterii AA Power Functions 8881, daaaaaar modul în care se montează bateriile (într-o piesă separată care după aceea este inserată în SmartHub) mă face să fiu aproape sigur că în viitor vom vedea o baterie unitară și reîncărcabilă LEGO care poate fi montată în locul acelei piese, într-un mod asemănător cu Bateria Reîncărcabilă NXT 9693 sau EV3 45501 din gama LEGO Education.

6. Deși sistemul e încă la început, se vede că LEGO fac pași spre a mări intercompatibilitatea cu alte componente, și aici mă refer la sistemul Powered Up, care este un fel de frate aproape-geamăn al sistemului Control+. Noile motoare funcționează cu Cutia de Baterii AAA Powered Up 88009, putând fi controlate astfel de către Telecomanda Powered Up 88010.

7. SmartHub-ul are accelerometre în interior care pot monitoriza înclinarea setului pe axa față-spate și stânga-dreapta. Mai multe detalii la capitolul Control+ mai jos.

Există și câteva dezavantaje:

1. Mufele noi nu sunt stivuibile. Fiecare intrare din SmartHub poate primi doar o componentă. Pe termen lung acest lucru nu cred că va fi o slăbiciune atât de mare, mai ales având în vedere sistemul de control care va fi mult mai flexibil și personalizabil.

2. Motoarele sunt puțin mai mari și puțin mai grele. Diferența este neglijabilă după părerea mea, dar pentru unii constructori aceste lucruri contează așa că trebuie menționat.

3. Noul motor L este puțin mai lent decât cel vechi, iar noul motor XL are cuplu maxim mai mic decât echivalentul său din generația Power Functions. Dar, după cum știm, viteza și cuplul unui motor sunt invers proporționale, ceea ce înseamnă că noul motor L este ceva mai puternic și noul motor XL este ceva mai rapid. Dai și primești.

aplicatia LEGO Control+

Aplicația LEGO Control+

Software-ul de control este încă în stadiile incipiente, dar deja se văd anumite avantaje. Va fi mai mult de discutat aici când analizăm excavatorul Liebherr, dar deocamdată putem vedea că:

1. Poți monitoriza nivelul bateriei direct de pe ecranul principal. Linia albă cu simbolul de combustibil scade pe măsură ce folosești aplicația (și arată super „profi”!).

2. Poți monitoriza turația și viteza tot așa de pe ecranul principal. Acestea sunt calculate la scară cu mărimea modelului, deci o viteză afișată de 30 km/h nu înseamnă că trebuie să îți înmatriculezi setul la poliție și să îi faci ITP

3. Poți monitoriza înclinarea setului folosind accelerometrele din SmartHub. Aceasta este afișată permanent pe ecranul principal și va afiza un simbol roșu de avertisment atunci când unghiul depășește 30º.

4. Poți conduce mașina în stil clasic, cu două joystick-uri virtuale pentru accelerație și viraj sau cu ecranul One Touch. Acolo trebuie doar să ții un deget pe ecran spre direcția în care vrei să meargă mașina iar aceasta va urma cuminte traiectoria descrisă. Aplicația folosește accelerometrul telefonului pentru a afișa mereu în timp real poziția corectă a mașinii în realitate.

5. Ai diverse trofee de câștigat, efectuând anumite manevre. Unele sunt simple, cum ar fi să faci un viraj de 180º, altele sunt mai complexe, cum ar fi să conduci o anumită distanță doar pe două roți. Din nou, accelerometrele SmartHub-ului vor contoriza totul în timp real.

6. Poți schimba între unități metrice sau unități imperiale, și poți schimba limba aplicației (include și limba română, dar sincer nu prea e cazul pentru că totul este vizual)

setari aplicatie LEGO Control+

Momentan aplicația Control+ nu are decât două interfețe dedicate exclusiv celor două seturi care folosesc această tehnologie. Asta înseamnă că deocamdată MOC-urile voastre trebuie să se conformeze celor două scheme de control disponibile, însă sunt sigur că pe viitor fie vom primi funcționalități în plus în cadrul Control+, fie vor fi integrate în aplicația Powered Up care deja permite control extraordinar de comprehensiv pentru componentele din categoria sa. Având în vedere că mufele Powered Up sunt identice cu cele de aici, e doar o chestiune de timp până când firmware-ul va fi actualizat și îmbunătățit pentru a permite astfel de comunicare între componente.

Concluzia?

Sistemul nou de la LEGO Technic este un pas uriaș în față și e o plăcere să îl vezi în acțiune, iar bug-urile sunt ca și inexistente, cel puțin din experiența mea de până acum.

MARE ATENȚIE! Pot apărea probleme de conectare dacă motoarele nu sunt conectate întocmai cum se specifică în instrucțiuni! Am stat ca vițelul la poarta nouă o zi întreagă încercând să îmi dau seama de ce nu se conectează aplicația, doar ca să văd că cuplasem intrările A și C greșit. Învățați din greșelile mele!

LEGO Technic Control+

Data viitoare ne vom uita la aplicația Control+ din perspectiva excavatorului LEGO 42100 Liebherr R 9800, iar acolo veți vedea cu adevărat potențialul noii tehnologii! Până atunci, vă las cu video-ul de mai jos, unde am testat setul LEGO 42099 4×4 X-treme Offroader, și l-am și modificat astfel încât să performeze și mai bine. Modificarea este una extrem de simplă și folosește doar piesele din set, așa că nu există scuză să nu îi dai Offroader-ului tău un pic de „mușchi” în plus.

Dacă acest articol ți-a fost de folos, dă-l mai departe, și până data viitoare spor la construit!

Share să afle și prietenii tăi!

Acest articol are 2 Comentarii

  1. sunt un pepene

    sper sa lucreze la compatibilitate cat mai repede, ca asa la prima vedere pare sa merite sa investesti in sistemul nou.

  2. Servomotorul

    SNIFF… SNIFF… Nici mie nu o să-mi fie dor de voi!

Lasă un răspuns